Allmänna Villkor för JS Städ & Service AB
Senast uppdaterat: 14 september 2025
1. Parterna i Avtalet
Dessa allmänna villkor gäller mellan JS Städ & Service AB (organisationsnummer: 559544-3309) (”JS Städ & Service AB”) och dig som privatperson eller företag (”Kunden”) som beställer tjänster från JS Städ & Service AB.
2. Tjänsternas Omfattning
JS Städ & Service AB tillhandahåller ett brett utbud av städtjänster, inklusive hemstädning, storstädning, flyttstädning, fönsterputs, kontorsstädning, byggstädning, trappstädning och bodstädning (”Tjänsterna”).
Beställning av Tjänsterna kan ske via vår hemsida, telefon, e-post eller genom ett separat avtal. Din specifika offert eller uppdragsavtal, tillsammans med dessa allmänna villkor, utgör det fullständiga avtalet mellan dig som Kund och JS Städ & Service AB. Om det skulle finnas motstridigheter mellan din offert/uppdragsavtal och dessa allmänna villkor, äger offerten/uppdragsavtalet företräde.
3. JS Städ & Service AB Åtaganden
JS Städ & Service AB åtar sig att utföra Tjänsterna med omsorg, professionalism och på ett fackmannamässigt sätt. Alla Tjänster utförs av JS Städ & Service AB:s ägare, som har den utbildning och de färdigheter som krävs för att utföra arbetet korrekt. Eftersom Tjänsterna utförs av ägaren personligen, innebär det att inget personalbyte kommer att ske. Detta garanterar en konsekvent och personlig service.
JS Städ & Service AB använder inte underleverantörer för utförandet av Tjänsterna.
4. Kundens Åtaganden
4.1 Tillgång och material Kunden ska tillse att JS Städ & Service AB får tillträde till de utrymmen där Tjänsterna ska utföras. JS Städ & Service AB tillhandahåller allt nödvändigt städmaterial och all utrustning som krävs för att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.
4.2 Information till JS Städ & Service AB Kunden ska löpande informera och samråda med JS Städ & Service AB om förhållanden i hemmet eller lokalen som JS Städ & Service AB kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna på ett korrekt och säkert sätt. Detta innefattar korrekt information om uppdragets omfattning. Kunden ska särskilt informera om pågående renoveringar samt förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material, samt hur sådana föremål och material ska hanteras.
4.3 Nyckelhantering JS Städ & Service AB tar ansvar för nycklar som skriftligen kvitterats ut från Kunden. Om Kunden och JS Städ & Service AB kommer överens om att hantera nyckeln på annat sätt i samband med uppdraget, sker detta på Kundens egen risk. Vid avtalets upphörande eller när nyckeln inte längre behövs för uppdraget, kommer JS Städ & Service AB att i största möjliga mån personligen leverera tillbaka nyckeln till Kunden, om inte annat skriftligen avtalats. På Kundens skriftliga begäran kan nycklar skickas tillbaka till Kunden med rekommenderat brev eller på annat överenskommet sätt. Ett sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk, och JS Städ & Service AB bär inget ansvar i samband med detta.
4.4 Säker arbetsmiljö och Kundens försummelse Kunden ska tillse att JS Städ & Service AB personal erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar under utförandet av Tjänsterna.
4.5 Debitering vid bristande åtagande Om Kunden inte fullföljer sin del eller delar av åtagandet enligt Avtalet, kan JS Städ & Service AB komma att debitera Kunden enligt rådande prislista för eventuellt merarbete eller kostnader som uppstår till följd av detta.
5. Rätt att Neka Tjänster
JS Städ & Service AB har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis:
- Att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll/företag inte uppträder på ett respektfullt sätt mot JS Städ & Service AB personal.
- Att Kunden har lämnat oriktig information i strid med punkt 4.2.
- Att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för JS Städ & Service AB personal.
- Att det föreligger omständigheter som är av sådan art att JS Städ & Service AB bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.
Vid de fall JS Städ & Service AB åberopar rätten att neka tjänsteutförande, har JS Städ & Service AB rätt att debitera Kunden enligt gällande prislista.
6. Om- och Avbokning av Tjänster
Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst 24 timmar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts.
- Sker ombokning senare än 24 timmar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts, debiteras Kunden 50 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.
- Sker avbokning senare än 24 timmar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts, debiteras Kunden 50 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.
Avgifter för av- och/eller ombokning är ej berättigade till RUT-avdrag.
7. Ångerrätt
Om Avtalet har tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal (Distansavtalslagen). Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.
Om Kunden utövar sin ångerrätt har JS Städ & Service AB rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som har utförts innan Kunden meddelade sitt beslut att utöva ångerrätten.
Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska JS Städ & Service AB underrättas om detta via e-post.
Observera att om tjänsten har fullgjorts, gäller Distansavtalslagen 2 kap. 11 §. Detta innebär att Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten har slutförts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till att tjänsten påbörjas och fullgörs utan ångerrätt.
8. Priser och Avgifter
8.1 Prissättning Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris har avtalats, av JS Städ & Service AB från tid till annan gällande prislista. Om inget annat särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eller med eventuellt RUT-avdrag eller ROT-avdrag.
8.2 Serviceavgift JS Städ & Service AB har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar JS Städ & Service AB kostnader för RUT- eller ROT-administration.
8.3 Prisjusteringar JS Städ & Service AB har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar, andra förändringar i JS Städ & Service AB kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor, samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av JS Städ & Service AB meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.
8.4 Merarbete Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning, eller om JS Städ & Service AB vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden, har JS Städ & Service AB rätt att debitera Kunden för utfört merarbete. JS Städ & Service AB har även rätt att debitera Kunden för merarbete som beror på att Kunden har lämnat oriktiga uppgifter i strid med punkten 4.2.
9. RUT- och ROT-avdrag
JS Städ & Service AB ansvarar för att ansöka om RUT- och/eller ROT-avdrag hos Skatteverket. Det är dock Kunden som ensamt ansvarar för att säkerställa att denne har rätt till RUT- eller ROT-avdrag för de utförda Tjänsterna. JS Städ & Service AB följer alltid gällande lagar och regler för RUT- och ROT-avdrag.
Kunden har rätt att begära RUT- eller ROT-avdrag för en del av kostnaden för Tjänsterna, i den mån sådant avdrag är tillämpligt. Kunden måste informera JS Städ & Service AB om avsikten att utnyttja RUT- eller ROT-avdrag.
Skulle Skatteverket, senast sex (6) år efter det aktuella beskattningsåret, fastställa att Kunden inte har rätt till RUT- eller ROT-avdrag för den fakturerade delen, är det Kundens skyldighet att omgående erlägga denna del till JS Städ & Service AB.
För mer information om RUT- och ROT-avdrag hänvisar vi till Skatteverkets officiella webbplats: www.skatteverket.se.
10. Betalning
10.1 Fakturering och Betalningsvillkor Utförda Tjänster faktureras i efterskott, och betalning ska ske senast på det förfallodatum som anges på fakturan.
10.2 Dröjsmål med Betalning Vid utebliven eller försenad betalning har JS Städ & Service AB rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.
10.3 Avstängning av Tjänster vid Dröjsmål Vid Kundens dröjsmål med betalning har JS Städ & Service AB rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna, eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo har betalat samtliga förfallna belopp till JS Städ & Service AB.
10.4 Invändningar mot Faktura Eventuella invändningar från Kunden mot en faktura ska göras senast på fakturans förfallodag.
11. Försäkring
11.1 JS Städ & Service AB försäkringsansvar Under avtalsperioden ska JS Städ & Service AB inneha en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till de Tjänster som omfattas av Avtalet. Det är viktigt att notera att JS Städ & Service AB försäkring inte omfattar skador orsakade av Kunden.
11.2 Hantering av reklamationer via försäkringsbolag I de fall en Kunds reklamation hanteras av JS Städ & Service AB försäkringsbolag, kan ärendet komma att hanteras till fullo av försäkringsbolaget, inklusive all vidare dialog med Kunden.
11.3 Kundens försäkringsansvar Kunden ska under avtalsperioden inneha en hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.
12. Utebliven eller Felaktigt Utförd Tjänst (Reklamation)
12.1 Utebliven Tjänst Om JS Städ & Service AB inte utför en bokad Tjänst, och detta inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.
12.2 Reklamation av Fel eller Brist Vid fel eller brist i JS Städ & Service AB utförande av en Tjänst, ska Kunden återkomma inom fyrtioåtta (48) timmar efter att Tjänsten har utförts. JS Städ & Service AB ska då ges möjlighet att avhjälpa felet eller bristen inom skälig tid. Om felet eller bristen inte kan avhjälpas, eller om det kvarstår efter JS Städ & Service AB försök till avhjälpande, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.
12.3 Ersättning för Skador Ersättning för skador på egendom som uppstår vid JS Städ & Service AB utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att JS Städ & Service AB har orsakat den påstådda skadan.
12.4 Allmän Reklamationsfrist Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till JS Städ & Service AB inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet eller bristen.
12.5 Hur du reklamerar Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska JS Städ & Service AB underrättas om detta via e-post.
13. Ansvarsbegränsning
13.1 Omfattning av Ansvar JS Städ & Service AB ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i JS Städ & Service AB utförande av Tjänsterna. JS Städ & Service AB ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning eller annan indirekt skada eller följdskada.
13.2 Begränsning av Totalansvar JS Städ & Service AB totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).
13.3 Undantag från Ansvarsbegränsning Ansvarsbegränsningen i punkterna 13.1 och 13.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på JS Städ & Service AB sida, eller om det annars följer av tvingande lag.
13.4 Undantag från Ersättning JS Städ & Service AB ersätter inte:
- Skador som uppkommit på grund av att Kunden har uppgett felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål (jämför punkt 4.2).
- Förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster, som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.
Vid eventuell reklamation om skada på fönster följer JS Städ & Service AB gällande riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas (Svensk Planglasförening).
13.5 Kundens Medvållande Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse har varit medvållande till den skada som uppstått, ska JS Städ & Service AB ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.
13.6 Ersättningens Storlek Storleken på ersättning för skadad egendom som JS Städ & Service AB har konstaterats ansvarig att betala, med förbehåll för vad som i övrigt framgår av denna punkt 13, utgår från egendomens marknadsvärde och skadans omfattning. Detta innebär att exempelvis avdrag på grund av ålder och slitage kan komma att göras mot egendomens inköpspris. JS Städ & Service AB ansvarar inte för införskaffande av eventuell ersättningsegendom eller för reparation av skadad egendom.
14. Avtalstid och Uppsägning
14.1 Avtalstid för löpande avtal Om inget annat framgår av Avtalet, gäller det tills vidare från och med undertecknandet. Avtalet kan sägas upp av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.
14.2 Uppsägning av abonnemang För Tjänster som omfattas av ett abonnemang upphör Avtalet att gälla den sista dagen i efterföljande månad då uppsägningen sker.
14.3 Förtida uppsägning vid avtalsbrott Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran om rättelse, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.
15. Personuppgifter
JS Städ & Service AB behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och, i vissa fall, Kundens närstående i samband med utförandet av Tjänsterna. För mer detaljerad information om JS Städ & Service AB behandling av personuppgifter, hänvisar vi till vår Integritetspolicy, som finns tillgänglig på vår hemsida.
16. Övrigt
16.1 Överlåtelse av Avtalet Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till någon annan. JS Städ & Service AB har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen informeras om detta.
16.2 Ändringar av Allmänna Villkor Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av JS Städ & Service AB. Sådana justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av JS Städ & Service AB meddelande om villkorsändring säga upp Avtalet enligt uppsägningstiden som anges i punkt 14.2.
17. Tvist och Lagval
17.1 Tvistlösning via ARN Om en tvist uppstår mellan parterna som inte kan lösas i samförstånd, har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för prövning.
- Adress: Box 174, 101 23 Stockholm
- Webbplats: www.arn.se
Detta gäller i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.
17.2 Tillämplig lag Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.
17.3 Forum för tvist Tvist med anledning av Avtalet ska i första hand avgöras av Vänersborgs tingsrätt. Kunden har dock alltid rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist, i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.
